استقبال خبرگزاری ها و روزنامه ها از حضور بازرگانی محمود قراچورلو در دومین گردهمایی استاندارد سیم بکسل آسانسور
۲۰ آبان , ۱۳۹۹

برگزاری دومین گردهمایی استاندارد سیم بکسل آسانسور

 photo_2018-12-11_07-44-55  برگزاری دومین گردهمایی استاندارد سیم بکسل آسانسور photo 2018 12 11 07 44 55 دومین سمینار استاندارد سازی سیم بکسل آسانسور به همت بازرگانی محمود قراچورلو نماینده رسمی شرکت گوستاوولف آلمان در ایران در محل اداره کل استاندارد تهران برگزار شد.

 این گردهمایی با حضور بازرسان استاندارد آسانسور ، نماینده‌ی بازرگانی محمود قراچورلو و شرکت گوستاوولف آلمان در ایران ، نمایندگان شرکت های آسانسوری و کارشناسان این صنعت برگزار شد و  به بررسی سیم بکسل های استاندارد آسانسور پرداخته شد که در ادامه می خوانیم.

 در این سمینار آموزشی، امیر سیاهپوش که به نمایندگی از بازرگانی قراچورلو در آن حضور داشت به معیارهای استاندارد بودن سیم بکسل اشاره و به تشریح مشخصات فنی و ساختار آن از جمله سایز، نوع هسته، نوع بافت و جهت تابش سیم ها پرداخت.

 سیاهپوش افزود: بین سیم های آسانسور و سیم‌هایی که برای مصارف دیگر ساخته و طراحی‌ می شود تفاوتهای زیادی وجود دارد.  سیم‌های آسانسوری سیم‌های خاصی هستند که فقط برای آسانسور طراحی شده اند و با توجه به شرایط حساس آن و اینکه باجان انسانها سر و کار دارد طراحی و ساخته می شوند.در سیم آسانسوری چیزی که خیلی مهم است این است که بتواند مدت زمان زیادی، مثلا یک میلیون بار یا ۱۰ سال با کیفیت کار کند، مهم است.

 وی گفت: بهترین سیم بکسل، باید علاوه استقامت کششی استقامت خمشی نیز داشته باشد. درست است که اگر قدرت کشش آن را بالاتر ببریم، سیم قوی‌تر و محکم‌تر می‌شود اما در خمش ضعیف می‌شود. در واقع مشکل اصلی سیم‌هایی که توسط نصابان آسانسوری استفاده می شود این است که سیم مورد استفاده خاصیت خمش را ندارد.

 سیاهپوش با تاکید بر لزوم تناسب بین سیم بکسل و فلکه اظهار داشت:از مواردی که باید در هنگام نصب در نظر داشته باشیم این است که فلکه باید از نظر سختی از سیم قوی‌تر باشد ،زیرا اگر فلکه ضعیف‌تر از سیم باشد فلکه ‌خورده می شود که همین موضوع باعث خراب شدن زاویه می‌شود.  بعضی‌ از سیم ها به دلیل بافت‌ خاص آنها تخصصی برای گاورنر استفاده می‌شود. حتی در بعضی مواقع در آسانسو‌رهایی که ارتفاع زیاد دارند، برای گاورنر از سیم ۸۱۹W استفاده میشود؛ ولی متاسفانه در ایران ارزان‌ترین سیم را برای گاورنر استفاده می‌کنند. چون از نظر نصاب آسانسور کاملا کم اهمیت است. نکته حائز اهمیت درسیم‌های تمام فولادی و آسانسوری نیاز مبرم آن ها به روغن‌کاری است. اینطور نیست که چون کنف نیست پس روغن لازم ندارد. زمانی که  وارد مبحث سیم‌های تمام فولادی می‌شویم، به تناسب ارتفاع‌ و وزن،نیاز به روغن کاری سیم است.در حال حاضر آسانسورها به سمت استفاده از سیم‌های کوچک‌تر رفته است. یکی از دلایل آن کم کردن وزن سیم است.سیم کوچک‌تر با بافت قوی‌تر؛ مساوی با وزن سبک‌تر. اما مسئله ای که باید در نظر داشته باشیم  دو تکه کردن سیم ها است. همانطور که در برج‌های بلند می بینیم، از سیم های یک تکه استفاده نمی شود. زیرا خطرآفرین است. ازدیگر توصیه های ما این است که در آسانسور از یک قرقره سیم برای نصب استفاده شود، یعنی اگر چهار رشته سیم ۵۰ متری احتیاج دارید همه را از یک قرقره بریده و از قرقره های مختلف استفاده نکنید.

 وی در ادامه گفت: سیم‌بکسل در صنعت آسانسور یک تفاوت بزرگ با سیم‌بکسل‌های معمولی دارد. زمانی که می‌خواهند سیم بکسل معمولی را تست کنند، خیلی ساده قسمتی از سیم را تکه می کنند و به یک دستگاه تست می‌بندند و می‌کشند تا مشخص شود چه زمانی پاره می ‌شود.اگر این تست موفقیت آمیز باشد سیم بکسل مورد تایید است. زیرا سیم بکسل های معمولی را تنها برای کشش استفاده می‌ کنند و پروسه‌ی خم احتیاجی ندارد. اما مهم‌ترین بخشی که در صنعت آسانسور وجود دارد بحث خم شدن سیم بکسل است.زیرا سیم بکسل دائم به‌دور یک فولی کوچک می‌چرخد و مدام بالا و پایین می رود.

 امیر سیاهپوش افزود: همان طور که می دانید در سیم‌های آسانسوری گوستاوولف مغزی کنف وجود دارد که همه با آن آشنا هستید. این کنف‌ها طبیعی و از جنسی استفاده می شوند که تنها در منطقه خاصی از آفریقا وجود دارد. دلیل استفاده از این کنف در سیم آسانسوری، نگهداری روغن درون خودش و در حقیقت چرب کردن سیم به‌صورت مداوم است.  پس از تولید هستۀ کنفی، رشته های تولید شده به دور آن پیچیده می شوند و سیم بکسل را تولید می کنند.

 از جمله اشتباهاتی که سالهاست در صنعت آسانسور کشورمان رایج است درخصوص نوع و کیفیت سیم بکسل و همچنین نحوه انتخاب سیم بکسل است.  فرق اساسی که بین سیم‌های باکیفیت و بی‌کیفیت وجود دارد ماده‌ی اولیه سازنده آن است. اینکه یک مفتولی با ضخامت ۵/۵ میلی‌متر داشته باشیم که از نظر درصد کربن و درصد آلیاژهای دیگری که داخل آن هست، تست‌شده و درست باشد.

 وی با اشاره به نحوه صحیح کیفیت سنجی بر روی سیم ها گفت: سیم آسانسوری باید قبل از تست کشش داخل دستگاه تست ‌رفته و یک میلیون بار با ظرفیت نامی‌اش تست شود؛ یعنی اینکه دستگاه تست مثل یک آسانسوری که راه اندازی شده شروع به تست سیم می‌کند. یک میلیون بار تست می‌شود، بعد از یک میلیون بار بیرون می‌آید. تازه در این مرحله می بینید که بعد از یک میلیون بار بالا و پایین رفتن، در چه عددی پاره می‌شود! اگر همه‌ی این مراحل تست شد؛ مثل تست‌های شیمیایی، همگن‌بودن اتمی، خمش، پیچش و تست‌های MBL…؛ درنهایت برای آن سیم یک تاییدیه صادر می‌شود و این سیم قابلیت ارائه به بازار را دارد.

 این مبحث در (شرکت گوستاوولف) کاملا رعایت شده و تمام سیم‌ها بدون استثنا تست می‌شوند . اینطور نیست که به‌صورت گزینشی تست شوند. هر سری سیمی که بافته می‌شود قبل از اینکه به بازار بیاید حتما تست می‌شود. منظور از سری سیم قرقره فقط‌ یک قرقره‌ نیست. در یک سری سیم ممکن است مثلا از یک مواد اولیه بیایند سی هزار متر تولید کنند. می‌شود ۳۰ قرقره‌ی هزار متری که از آن ۳۰ هزار متری که یکپارچه بافته شده و بعدا کات شده و هزار متر به هزار متر قرقره شده، حتما یک تکه‌اش تست شده است. بعضی از شرکت‌ها می‌آیند یک بار تست می‌کنند، یک ماه تولید می‌کنند و ماه بعد می‌آیند یک تکه دیگر را تست می‌کنند.اما در شرکت گوستاوولف چون طبق استانداردهای اروپا کار می‌کند به این صورت نیست. همه‌ی سیم‌ها و همه‌ی تولیدات بدون استثنا این تاییدیه را دارند.

 به گفته سیاهپوش در شرکت گوستاوولف، بافت‌های متفاوتی برای سیم‌ بکسل ها طراحی شده است. سیم های مختلفی که برای صنایع دریایی ، جرثقیل‌ها ، صنایع خودروسازی ، صنایع معدنی و برای پل‌های معلق تولید می‌شوند. هر کدام اینها شرایط خاصی برای مصرف دارد که به تناسب فضای استفاده شرایط خاصی برای تولید و تست در نظر گرفته می شود.

 به طور مثال، سیم‌هایی که برای پل‌ها استفاده می‌شود فرم ثابتی دارند و اصلا بافت‌هایشان مثل بافت‌های سیم آسانسور در هم می‌پیچد نیست. همه دارای یک سایز و به‌صورت compact کنار هم تابیده و بسته شده است. به هیچ عنوان شما نمی‌توانید سیم را خم کنید. این سیم بکسل شبیه یک مفتول فولادی است. در حقیقت یک مفتول فولادی بلند تولید شدهاست. چون دستگاهی که بتواند میلگردی به طول صد متر را تولید کند از این شیوه استفاده شد.زیرا در این شیوه شما دیگر احتیاجی به خمش ندارید و فقط مبحث کشش و قدرت مطرح است.

 امیر سیاهپوش در پایان به تشریح مشخصات ظاهری سیم بکسل گوستاولف آلمان و تفاوت های آن با نمونه های تقلبی پرداخت و گفت:سیم بکسل گوستاولف آلمان دارای یک خط ممتد به صورت سبزرنگ است که به نصاب سیم بکسل کمک می کند، سیم بدون تاب نصب شود. هیچگونه نواری با عنوان Made in Germany یا Gustav Wolf و یا Made in Gustav wolf ندارد و تمامی سیم بکسل هایی که یک نوار در وسط مغزی کنفی دارند پ ساخت چین می باشند. رنگ سیم بکسل های گوستاولف اصل طلایی نیست بلکه خاکستری رنگ است. یکی از مشخصات ظاهری مهم در سیم بکسل هایی که دارای مغزی کنفی هستند این است که دارای یک رشته نخ (Web Tracer) سبز رنگ به شکل تور ماهیگیری بوده که در وسط مغزی کنف پیچیده شده است. البته در مدل های تمام فولادی این مشخصه وجود ندارد. در صورتی که هر کدام از موارد ذکر شده در محصول خریداری شده مشاهده نشد، سیم بکسل گوستاولف اصل آلمان نمی باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *