ششمین نمایشگاه بین المللی آسانسور
۲۶ آبان , ۱۳۹۹
سیم بکسل جرثقیل
۲۷ آبان , ۱۳۹۹

بازرسی و ایمنی سیم بکسل جرثقیل

  سیم بکسل ها به دلیل ماهیت و شرایط کاری باید به طور منظم و مداوم مورد بازرسی ، تعمیر و نگهداری قرار گیرند. داشتن برنامه بازرسی قبل از شروع کار و بازرسی دوره ای از سیم بکسل ها الزامی می باشد. سه عامل مهم موثر در کاهش ایمنی سیم بکسل ها عبارتند از: سایش، خمش و له شدن
از این رو فرایند بازرسی سیم بکسل جرثقیل در هر یک از فاکتورهای سه گانه فوق توسط ابزارها و روشهای مخصوصی انجام میشود. در این خصوص برای انجام یک بازرسی صحیح، این وسایل مورد نیاز است :

کولیس ورنیه یا قطر سنج – متر فلزی – گچ سفید – مداد با رنگ تیره – پیچ گوشتی- ذره بین- نوار علامت گذاری – شیار سنج – دفترچه یادداشت

سیم بکسل جرثقیل بازرسی سیم بکسل جرثقیل بازرسی  و  ایمنی سیم  بکسل  جرثقیل

مراحل انجام بازرسی سیم بکسل جرثقیل :
۱- یافتن نقاطی است که دارای بیشترین تعداد مفتول های شکسته شده باشند. معمولا با بازدید چشمی کل طول سیم بکسل، بازرس به آن پی خواهد برد.
۲- تعیین اندازه قطر سیم بکسل است که روش اندازه گیری قطر سیم بکسل استفاده از کولیس مجهز به ورنیه می باشد.
۳- از جمله مراحل آزمون بازرسی آزمون قرقره ها و درام هایی است که سیم بکسل روی آن ها قرار می گیرد.
موارد مهم در زمان بازرسی سیم بکسل جرثقیل:
۱- ساییدگی
آسیب مکانیکی سیم بکسل ناشی از ساییدگی مکانیکی مواد تشکیل دهنده ی سیم بکسل است . برای جلوگیری از آسیب مکانیکی می توان از برنامه ی منظم روغن کاری استفاده کرد. بازرگانی محمود قراچورلو با ارائه انواع روغن مخصوص روغن کاری سیم بکسل در خدمت شماست کافیست اینجا را کلیک کنید.
۲- کشیدگی
در صورتی که میزان کشیدگی سیم بکسل بیش از حدود توصیه شده ی استاندارد باشد باید تعویض گردد. در این خصوص سه نوع کشیدگی وجود دارد :
کشیدگی اولیه یا ساختاری: در شروع به کارگیری سیم بکسل روی می دهد و ناشی اولین بارگزاری است.
کشیدگی مرحله ی دوم (کشیدگی مختصر): در یک دوره ی زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره ی عمر سیم بکسل، روی می دهد و بیشتر ناشی از پدیده سایش فولاد است.
کشیدگی نهایی: در این ناحیه ، کشیدگی بیش از حد مجاز افزایش یافته و موجی کاهش سطح مقطع سیمها و ایجاد پارگی در سیم بکسل ها میشود و به علت وجود نیروهای مخرب ، سیم بکسل هر چه زودتر باید تعویض شود. کاهش قطر سیم بکسل به معنی کاهش کیفیت آن است . نیروهای سایشی ، کشیدگی ، شکستگی ، زنگ زدگی و شل یا سفت شدن تاب سیم بکسل از جمله عوامل موثر بر کاهش قطر آن است . جهت مشاوره در زمینه زمان تعویض سیم بکسل جرثقیل می توانید با بازرگانی محمود قراچورلو تماس بگیرید.

آسیب های سیم بکسل جرثقیل بازرسی سیم بکسل جرثقیل بازرسی  و  ایمنی سیم  بکسل  جرثقیل

۳- خوردگی
سطح کلی تمام مفتول های سازنده ی یک سیم بکسل ، تقریبا ۱۶ برابر بزرگتر از سطح یک میله فولادی هم مقطع با آن است. این بدان معناست که در یک محیط خورنده اگر هیچ گونه پیش گیری های خاصی انجام نشود باید منتظر خوردگی شدید در داخل و بیرون پوسته باشیم که از آنجا که خوردگی داخلی بسیار بیشتر و مخفی است اثرات ناگهانی و خطرناکی خواهد داشت.ازاینرو برای کاهش اثرات خوردگی ، از برنامه ی منظم روغن کاری برای سیم بکسل های معمولی و یا از سیم بکسل های مقاوم در برابر خوردگی (با روکش گالوانیزه و یا روی) استفاده می شود. شل شدگی موضعی مفتول های بیرونی بدون وجود هیچگونه آثار صدمات مکانیکی در اطراف آن می تواند نتیجه ی خوردگی سیم بکسل شود .
۴- لرزش بیش از حد

یا شلاق زدگی موجب ساییدگی یا خستگی و کاهش عمر مفید سیم بکسل می شود . شکستگی ناشی از خستگی شکستگی مفتول هایی با لبه های کامل و بدون آثار مشخص فرسودگی در سطح آنها ، ناشی از خستگی است . تنش های خمشی یا لرزشی در بروز این نوع خستگی مؤثرند
۵- پیچ خوردگی
پیچ خوردگی و تاب خوردگی، ناشی از تشکیل حلقه و کشیدن بیش از حد سیم بکسل است
پیچ خوردگی سیم بکسل به دور محورش می تواند توسط هر قرقره یا درامی اتفاق بیفتد . سیم بکسل تحت یک زاویه ی عبور وارد قرقره شده ، نخست با لبه ی قرقره تماس پیدا کرده وسپس در شیار قرقره پیچیده می شود و این عاملی است که نیروی پیچش را به سیم بکسل منتقل کرده و آنرا تاب میدهد. این رویه می تواند باعث پیچ خوردگی سیم بکسل شود
۶- آسیب های حرارتی
فلز سیم بکسل ها ممکن است در اثر حرارت بیش ار حد، تغییر رنگ داده و یا روغن کاری داخلی آنها از بین برود . سیم بکسل های کنفی بیشتر در معرض آسیب های حرارتی قرار دارند. افزایش دما تا حدود۳۰۰ درجه سانتی گراد منجر به کاهش قابل ملاحظه مقاومت کششی سیم بکسل خواهد شد
عملیات بعد از بازرسی و رفع عیوب سیم بکسل:
۱- برنامه ی منظم روغن کاری کامل سیم بکسل
۲- استفاده از قرقره های فلزی به جای قرقره های پلاستیکی ، چون اصطکاک کمتری ایجاد می کند.
۳- استفاده از قرقره هایی با شیار عریض تا نیروهای شعاعی و پیچشهای کمتری به سیم بکسل وارد شود.

۴- استفاده از سیم بکسل هایی است که لایه ی پلاستیکی داخلی داشته و در برابر پیچ خوردگی پایدارند.
۵- عدم استفاده از قرقره هایی است که شیار آنها باریک است.

دلایل بازرسی سیم بکسل جرثقیل بازرسی سیم بکسل جرثقیل بازرسی  و  ایمنی سیم  بکسل  جرثقیل
دلایل ضرورت انجام بازرسی سیم بکسل جرثقیل :
۱- اطمینان از این‌که قطعات فقط در مواقع مورد نیاز تعویض می‌شوند.
۲- فراهم نمودن ضریب هشدار قبل از این‌که پارگی روی دهد و موجب صدمات جدی گردد.
تعداد بازدید بستگی به شرایط کاری دارد . سیم بکسل در شرایط کاری مداوم و یا شرایط سخت باید به صورت هفتگی بازرسی شود (در بعضی از موارد باید به صورت روزانه بازرسی شود). هم‌چنین سیم بکسل در شرایط کاری نرمال باید مراقبت شود. برای سایر شرایط کاری حداقل باید ماهیانه بازرسی شوند.

تهیه و تدوین تیم فنی بازرگانی قراچورلو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *