راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور
۹ آذر , ۱۳۹۹
خرید جرثقیل سقفی
۹ آذر , ۱۳۹۹

انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل

یکی از مهمترین سوالات و متداول ترین مسئله انتخاب سیم بکسل مناسب برای جرثقیل و آسانسور میباشد . برای جواب دادن به این سوال کلیدی ابتدا باید شناخت درستی از کارکرد سیم و شرایط انواع سیم بکسل همچنین شناخت کافی از نوع و کارکرد جرثقیل و آسانسور داشت . در طول این مقاله سعی میکنیم که با راهنمایی مخاطبین کلیدی برای حل این مسءله ارایه کنیم .

ابتدا انتخاب سیم بکسل مناسب برای جرثقیل :

برای انتخاب سیم بکسل مناسب ابتدا باید نوع جرثقیل را شناسایی کنیم به طور کلی میتوانیم جرثقیل ها را به انواع جرثقیل های ماشینی (موبایل کرین) جرثقیل های سقفی سبک ، جرثقیل های سقفی سنگین ، و جرثقیل های سقفی ارتفاع بلند و تاور کرین ها دسته بندی کرد.

که فاکتور اصلی در انتخاب سیم بکسل در انواع جرثقیل شامل ارتفاع ، نوع قلاب و اتصال و قطر درام جرثقیل میباشند.
حال میپردازیم به انتخاب سیم بکسل مناسب برای هر دسته

دسته اول جرثقیل های سقفی سبک با ارتفاع کم و قلاب دو یا چهار رشته

به طور کلی برای این گونه جرثقیل ها از سیم بکسل های مغز فولاد ۶ رشته مثل ۶×۱۹ یا ۶×۳۶ استفاده میشود و انتخاب قطر سیم بر مبنای ظرفیت دستگاه ، گروه کاری و حد اقل نیروی گسیختگی سیم بکسل (MBL) میباشد.

سیم بکسل برای جرثقیل های سقفی سبک با ارتفاع کم انتخاب سیم بکسل انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل

شایان ذکر است که استفاده از سیم های ۸ رشته در این دستگاه ها در صورت کم بودن قطر درام پیشنهاد میشود و به نظر نگارنده ارجهیت دارد.
دسته دوم : جرثقیل های سقفی سنگین با ارتفاع کم و قلاب ۲ ، ۴ ، ۶ یا ۸ رشته در این گونه دستگاه ها نیز میتوان از سیم بکسل های ۶ ×۱۹ یا ۶×۳۶ یا ۸ رشته استفاده کرد همچنین انتخاب سایز بر مبنای جدول حد اقل نیروی گسیختگی سیم میباشد.

سیم بکسل برای جرثقیل های سقفی سنگین با ارتفاع کم انتخاب سیم بکسل انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل

شایان ذکر است که استفاده از سیم های ۸ رشته در این دستگاه ها در صورت کم بودن قطر درام پیشنهاد میشود و به نظر نگارنده ارجعیت دارد.
دسته دوم : جرثقیل های سقفی سنگین با ارتفاع کم و قلاب ۲ ، ۴ ، ۶ یا ۸ رشته در این گونه دستگاه ها نیز میتوان از سیم بکسل های ۶ ×۱۹ یا ۶×۳۶ یا ۸ رشته استفاده کرد همچنین انتخاب سایز بر مبنای جدول حد اقل نیروی گسیختگی سیم میباشد.

دسته سوم جرثقیل های سقفی ارتفاع بلند:

جهت انتخاب سیم مناسب برای این گونه جرثقیل ها باید فاکتور های بیشتری را مد نظر قرارداد اگر دستگاه ما ارتفاعی بیشتر از ۱۲ متر دارد و از قلاب ۲ رشته اسفاده میکنیم بهتر است از سیم های بافت ۸×۳۶ یا ۱۹×۷ نتاب استفاده کنیم دلیل آن نیز جلوگیری از پیچ خوردن قلاب میباشد . در انواع اتصال ۴ و ۶ و ۸ رشته تا ارتفاع ۲۰ متر سیم بکسل بافت ۸ ×۲۵ یا ۸×۳۶ و برای ارتفاع های بالاتر سیم ۸ رشته یا نتاب پیشنهاد میشود.مانند سیستم خای قبلی انتخاب سایز برمبنای جدول حد اقل نیروی گسیختگی سیم بکسل میباشد.

دسته چهارم تاور کرین ها:

در این نوع جرثقیل ها با توجه به دو رشته بودن قلاب و ارتفاع زیاد سیم بکسل های نتاب با بافت های ۱۹×۷ یا ۲۵×۷ & ۳۵×۷ مناسب میباشند و استفاده از انواع دیگر سیم بکسل مانند ۶ رشته و ۸ رشته به هیچ عنوان توسیه نمیشود.

سیم بکسل برای تاور کرین ها انتخاب سیم بکسل انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل

دسته آخر جرثقیل های ماشینی :

انتخاب سیم در این نوع جرثقیل های پیچیدگی های بیشتری دارد و عوامل بیشتری را باید مد نظر قرارداد در این گونه جرثقیل ها معمولا دو وینچ وجود دارد یکی وینچ تک رشته و دومی وینچ اصلی که معمولا بین ۴ تا ۸ رشته سیم را شامل میشود

برای وینچ تک رشته انتخاب ساده میباشد و فقط بلید از سیم نتاب استفاده کرد .

در وینچ‌اصلی میتوان از سیم های نتاب یا ۸ رشته یا ۶ رشته بسته به قطر درام و طول بوم دستگاه استفاده نمود برای که نگارنده سیم ۶ رشته را پیشنهاد نمینماید و دلیل آن نوع درام مورد استفاده در این دستگاه ها میباشد که معمولا دارای قطر کم بکده و سیم ها روی هم جمع میشوند لذا پیشنهاد ما استفاده از سیم های ۸ رشته و نتای با بافت ریز تر ( به دلیل نرم تر بودن سیم میباشد.) .همچنین سایز سیم کماکان منوط به جدول نیروی گسیختگی است.

سیم بکسل برای جرثقیل های ماشینی انتخاب سیم بکسل انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل

نتکه شیایان ذکر در انواع جرثقیل هایی که درام آنها دارای رج ( شیار ) میباشد سایز سیم معمولا قابل تغییر نیست فقط میتوان بافت های مختلف و گرید های متفاوت سیم را جهت رسیدن به بهینه ترین سیم مناسب دستگاه برسی کرد و سیمی که از نظر توان ، نرمی و بافت مناسب دستگاه و کار ما میباشد را انتخاب نمود .

برای انتخاب سیم بکسل مناسب برای آسانسور هم میتوانید به این لینک مراجعه و مطالعه نمائید.

نویسنده : امیر سیاهپوش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *