حضور بازرگانی محمود قراچورلو در دومین نمایشگاه آسانسور و پله برقی
۶ آذر , ۱۳۹۹
خرید جرثقیل برقی
۷ آذر , ۱۳۹۹

تاریخچه سیم بکسل

  سیم بکسل (طناب فولادی) تعدادی رشته از سیم های فلزی است که به صورت مارپیچ در هم تنیده شده اند و یک طناب مرکب را تشکیل داده اند که به عنوان laid rope شناخته میشوند.

 در آغاز از سیم های آهن فرآوری شده استفاده می شد، اما امروزه استیل ماده ی اصلی مورد استفاده در سیم بکسل است.
از دیدگاه تاریخی، سیم بکسل ها تکامل یافته ی زنجیرهای آهنی فرآوری شده هستند که این زنجیرها بیشترین آسیب دیدگی را داشتند.

تاریخچه سیم بکسل تاریخچه سیم بکسل تاریخچه سیم بکسل

  سیم بکسل ها با شروع استفاده جرثقیل ها در معدن در دهه ی ۱۸۳۰ توسعه یافتند. سیم بکسل ها به صورت پویا برای بالا بردن در بالابرها و آسانسورها و ارسال نیروی مکانیکی استفاده می شوند. سیم بکسل همچنین برای ارسال فشار در مکانیزم هایی همچون کابل Bowden یا سطوح کنترل متصل به اهرم ها و پدال های هواپیما در اطاقک خلبان نیز استفاده می شود.

  سیم بکسل مدرن توسط مهندس معدن آلمانی ویلهلم آلبرت در سال های بین ۱۸۳۱ و ۱۸۳۴ برای استفاده در معدنی در کوهستان Harz در آلمان اختراع شد. این نوع طناب های فولادی به سرعت مورد پذیرش قرار گرفتند چرا که برتری خود نسبت به طناب های ساخته شده از کنف و یا زنجیرهای فلزی را ثابت کردند. اولین طناب های فولادی ویلهلم شامل سه رشته ی چهار سیمی می شوند. در سال ۱۸۴۰، رابرت استرلینگ فرآیند را جلوتر برد.

تاریخچه ساخت طناب فولادی تاریخچه سیم بکسل تاریخچه سیم بکسل

 در آمریکا تولید طناب فولادی توسط جان روبلینگ در سال ۱۸۴۱ شروع شد و پایه های موفقیت او در ساخت پل معلق را شکل داد. روبلینگ نوآوری هایی را در زمینه طراحی، مواد و ساخت طناب فولادی معرفی کرد.

 در نیمه ی دوم قرن ۱۹، سیستم های سیم بکسلی بیشتر به منظور انتقال نیروی مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفتند که شامل تله کابین ها هم میشد. سیستم های سیم بکسلی یک دهم خطوط شفت هزینه ای در بر داشتند و ضرر و زیان اصطحکاک کمتری نسبت به خطوط شفت داشتند. با توجه به این سودمندی ها، سیستم های سیم بکسلی برای انتقال نیروی مکانیکی در فواصل کیلومتری مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه استفاده از سیم بکسل تاریخچه سیم بکسل تاریخچه سیم بکسل

 سیم های استیلی برای طناب های فولادی معمولا از فولاد کربنی غیر آلی با کربن ۰٫۴ تا ۹٫۵ درصد ساخته شده اند. قدرت بسیار بالای سیم ها، طناب را قادر میسازد تا از فشارهای کششی بزرگ حمایت کنند و با چرخ قرقره هایی با قطر نسبتا کم عمل کنند.

تهیه توسط غزاله نوری پور، تیم فنی بازرگانی محمود قراچورلو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *