قیمت سیم بکسل جرثقیل و آسانسور
۱۰ آذر , ۱۳۹۹
کمک های بازرگانی محمود قراچورلو
۲۹ آذر , ۱۳۹۹

سیم بکسل استاندارد

سیم بکسل استاندارد باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

  سیم بکسل یا طناب فولادی وسیله ای پرکاربرد است، که از آن در صنایع بزرگ و کوچک استفاده می شود. از سیم بکسل در صنایع مختلفی مانند سد سازی، کشتی رانی، معادن، بالابرها، جرثقیل، آسانسور و … استفاده می شود. به همین دلیل در بازار انواع سیم بکسل وجود دارد، که از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت با هم متفاوت هستند. انتخاب سیم بکسل مناسب و استاندارد در صنایع گوناگون به دلیل افزایش ضریب ایمنی و افزایش طول عمر، بسیار مهم و ضروری می باشد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم درباره این که سیم بکسل استاندارد باید چه مشخصاتی داشته باشد، صحبت کنیم.

سیم بکسل چیست؟

 تعریف سیم بکسل برخی از ویژگی های این محصول را مشخص می کند که در واقع معیارهای استاندارد سیم بکسل می باشند. از پیچش تعدادی رشته فلزی به دور یک هسته فولادی و یا کنفی سیم بکسل ایجاد می شود، که بیشترین کاربرد آن در بلند کردن اجسام است. سیم بکسل ها در ویژگی ها و مشخصات فنی و ساختار (طول، سایز، نوع هسته، جهت تابش، درجه سیم، پیش ساخته یا غیر پیش ساخته، پرداخت سیم ها) با هم تفاوت دارند. به طور کلی در هر نوع سیم بکسل ۴ بخش اصلی وجود دارد، این اجزاء شامل مغذی فولادی یا کنفی، یک رشته واحد سیم فلزی، یک رشته مارپیچ از تعدادی سیم فلزی و روغن کاری می باشند. هدف از روغن کاری در هنگام ساخت سیم بکسل حرکت روان، کم کردن اصطکاک، جلوگیری از زنگ زدن و افزایش طول عمر سیم بکسل می باشد.

مغزی سیم بکسل

 یکی از بخش های مهم در سیم بکسل که باید به آن توجه کرد، جنس مغذی یا هسته مرکزی آن است. مغزی های کنفی و فولادی کاربرد بیشتری دارند. انتخاب مغذی مناسب و استاندارد سیم بکسل به سایز، ضریب اطمینان، وضعیت آب و هوا و رطوبت محیط و نوع کاربرد آن بستگی دارد.

جنس مفتول سیم بکسل فولادی

یکی از مشخصات مهم سیم بکسل که باید به آن توجه داشت، جنس مفتول آن است، به طور کلی سه نوع مفتول وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد.

مفتول فولادی گالوانیزه: از این نوع سیم بکسل با توجه به روکش ضد زنگی که دارد برای محیط های دریایی و مرطوب مانند محیط های کشتیرانی، سد سازی، مرغداری و … استفاده می شود.

مفتول فولادی بدون روکش: از این نوع به دلیل این که در مقابل زنگ زدگی مقاوت کمتری دارد، در مناطق مرطوب و جایی که با آب در تماس است نباید استفاده شود.

مفتول فولادی استیل: در محیط هایی که دما و حرارت بسیار بالا می باشد، باید از این نوع استفاده شود، مفتول فولادی استیل در برابر رطوبت و حرارت بالا بسیار مقاوم است، به همین دلیل در صنایع شیمیایی، دارویی و غذایی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

عوامل مهم برای انتخاب سیم بکسل مناسب

 انتخاب سیم بکسل مناسب از بین انواع سیم بکسل با مشخصات فنی متعدد مانند بافت، روغن کاری، روکش، قطر سیم، ساختار، استاندارد تولید و … به افزایش ایمنی و افزایش طول عمر آن بسیار کمک می کند، برای این یک انتخاب مناسب و استاندارد داشته باشید، باید به ویژگی ها و عوامل زیر توجه داشته باشید:

 اولین عاملی که در هنگام انتخاب سیم بکسل مناسب و استاندارد بسیار مهم می باشد، مشخص کردن نوع کاربرد آن می باشد، امروزه با توجه به تنوع انواع سیم بکسل از آن در کارخانه های مختلف، صنایع، معادن، سد سازی، پتروشیمی و نفت، انواع بالابرها، جرثقیل، آسانسور، وسایل نقلیه و … استفاده می شود. در هر کدام از این صنایع، سیم بکسل مناسب و استاندارد مشخصات فنی ویژه ای دارد.

 دومین عامل مهمی که باید قبل از انتخاب سیم بکسل به آن توجه کرد، توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ای است که قرار است از سیم بکسل استفاده شود. در محیط های خشک و مرطوب نمی توان از یک نوع سیم بکسل استفاده کرد. بهترین انتخاب برای محیط های مرطوب و شرجی، طناب فولادی گالوانیزه و یا استیل می باشد به دلیل این که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند.

 توجه به مقدار بار و فشاری که قرار است به سیم بکسل وارد شود، سومین عامل مهم در انتخاب مناسب ترین نوع آن می باشد. از طریق محاسبه ضریب اطمینان می توان میزان بار وارد شده را حساب کرد.

مشخصات سیم بکسل استاندارد

 با توجه به ویژگی های متفاوت سیم بکسل، کاربرد آن نیز متفاوت می باشد. در انتخاب سیم بکسل استاندارد باید به مشخصات زیر توجه داشته باشید، البته با توجه به نوع استفاده از طناب فولادی برخی از این مشخصات به برخی دیگر ارجحیت دارند.

  • انعطاف پذیری بالا
  • پایداری در برابر سایش
  • پایداری در برابر پارگی و خستگی
  • استحکام بالا
  • طول عمر بالا
  • پایداری در برابر خم شدگی
  • تحمل در برابر زنگ زدگی
  • روانکاوی مناسب
  • مقاومت در برابر چرخیدن

نکاتی که در هنگام سیم بکسل مناسب و استاندارد باید به آن توجه کرد

 اگر واقعاً به دنبال خرید و انتخاب سیم بکسل استاندارد و مناسب با بهترین ویژگی ها هستید حتما به این نکته توجه داشته باشید که از طریق نمایندگی های معتبر و با سابقه درخشان جنس اصلی را خریداری کنید.

  1. با توجه به معروف شدن و برند بودن سیم بکسل گوستاولف آلمان، حتما در هنگام خرید به اصل بودن آن توجه داشته باشید، یک نشانه مهم برای تشخیص برند گوستاولف آلمان این است که در این نوع یک نوار سبز رنگ بدون هیچ گونه نوشته ای وجود دارد، نصب کننده سیم بکسل با استفاده از این خط ممتد می تواند ان را بدونه هیچ گونه تاب خوردگی نصب نماید.
  2. سیم بگسل گوستاولف علاوه بر آلمان در کشور چین نیز تولید می شود، توجه داشته باشید که رنگ نوع آلمانی آن طلایی نمی باشد.
  3. اگر سیم بکسل اصل آلمان را خریداری کرده باشید فروشنده باید گواهینامه آن را حتما به شما نشان دهد. اگر قرار است از سیم بکسل برای پروژه های بسیار مهم استفاده کنید، هیچ گاه به دنبال خرید سیم بکسل های ارزان نباشید، به دلیل این که در بازارهای فروش نوعی سیم بکسل گوستاولف چینی وجود دارد که نسبت به انواع مشابه قیمت ارزان تری دارد.
  4. در تمام سیم بکسل های گوستاولف چینی، یک نوار سبز رنگ وجود دارد که روی آن یک سری از حروف نوشته شده است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *